Thursday 28 December 2017

Negeri Kelantan

 NEGERI KELANTAN


   
  
   Negeri kelantan juga antara negeri yang memiliki sejarah yang unik. negeri kelantan diantara negeri-negeri yang ramai orang melayu, mejoriti rakyat kelantan adalah orang melayu.Oleh itu,negeri ini sangat unik daripada negeri-negeri lain. negeri kelantan terbahagi kepada beberapa daerah-daerah,sebagai contoh,pasir puteh,pasir mas,machang,tanah merah, dan sebagainya.

  Negeri kelantan juga mempunyai pelbagai tempat-tempat menarik di kelantan sebagai contoh,pasar malam dekat pasar wakaf che yeh. Pasar ini,beroperasi pada kebiasaan waktunya pada waktu malam,sehingga lewat malam,kebanyakkan orang luar dari kelantan sebagai contoh orang dari kuala lumpur,yang datang ke kelantan.pada malam minggu keadaan jalan pada malam itu,agak sibuk kerana keadaan kenderaan yang banyak menyusuri masuk ke dalam pasar untuk mendapat barangan yang murah-murah.

contoh situasi.


  Selain itu, negeri kelantan juga boleh dikatakan mejoriti masyarakat kelantan juga gemar melakukan aktiviti luar seperti menanam, bersawah, menangkap ikan.Sebagai contoh masyarakat kelantan pergi menangkap ikan di laut untuk mencari rezeki,mereka keluar untuk pergi ke laut pada awal pagi selepas subuh.Justeru,ada juga yang menangkap ikan dengan memancing ikan tetapi seperti mana yang kita tahu,pergi ke laut lagi banyak dapat ikan daripada memancing kerana laut ada banyak-banyak jenis ikan yang ada.


 memancing ikan

menangkap ikan


  Selain itu, masyarakat kelantan yang kaum perepuan juga boleh dikatakan gemar bekerja sebagai perniaga kerana 9/10 rezeki datang daripada beniaga.Oleh itu, kebanyakan kaum perempuan beniaga di tempat-tempat yang besar untuk mencari rezeki sebagai contoh Pasar Siti Khadijah. Boleh dikatakan pasar siti khadijah mejoriti yang beniaga semuanya daripada kaum wanita.




No comments:

Post a Comment